Friday, 31 January 2014

ျဗဟၼာ ဆိုသည္မွာ

တရားပြဲတစ္ပြဲတြင္ နာမည္ေက်ာ္ ဓမၼကထိကတစ္ပါးက- ျဗဟၼာဟူသည္မွာ ကိုယ္ကာယ မ႐ွိ၊ ၾကားႏိုင္, ျမင္ႏိုင္ေသာ သေဘာတရားမွ်သာ႐ွိသည္ ဟု ေဟာၾကားသည္ကို နာခဲ့ရသည္။ ႐ူပျဗဟၼာသည္ ႐ုပ္ေရာနာမ္ပါ႐ွိၿပီး ပသာဒအားျဖင့္သာ စကၡဳႏွင့္ေသာတ ႏွစ္မ်ိဳးတည္း႐ွိေၾကာင္း၊ အ႐ူပျဗဟၼာမ်ားကား နာမ္တရားခ်ည္းသာ ႐ွိေၾကာင္းလည္း မွတ္သားမိပါသည္။အထက္ပါ ကြဲလြဲခ်က္မ်ားအျပင္ ျဗဟၼာႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ေအာက္ပါ အခ်က္မ်ားကို လည္း ႐ွင္းလင္းစြာ သိလိုပါသည္-
(၁) စ်ာန္စိတ္ျဖင့္ေနေသာ ျဗဟၼာႀကီးမ်ားသည္ ဘ၀င္စိတ္ျဖင့္ အိပ္/မအိပ္။
(၂) ပုထုဇဥ္ျဗဟၼာမ်ားသည္ သက္တမ္းေစ့မေနရဘဲ စုေတျခင္း႐ွိ/မ႐ွိ။(၃) ရဟႏၲာျဗဟၼာႀကီးမ်ားသည္ ရဟန္းျပဳခြင့္ မ႐ွိသျဖင့္ ျဗဟၼာဘံုတြင္ ဆက္လက္ ေနႏိုင္/မေနႏိုင္။
ကိုျမင့္သူ (မဲဇာၿမိဳင္)

`တရားပြဲတစ္ပြဲတြင္ နာမည္ေက်ာ္ ဓမၼကထိကတစ္ပါးက- ျဗဟၼာဟူသည္မွာ ကိုယ္ကာယ မ႐ွိ၊ ၾကားႏိုင္,ျမင္ႏိုင္ေသာ သေဘာတရားမွ်သာ႐ွိသည္ ဟု ေဟာၾကားသည္ကို နာခဲ့ရသည္။´ဟူရာ၌ ထိုဓမၼကထိကသည္ မည္သည့္ျဗဟၼာကို ရည္ရြယ္သည္ဟု မသိရေသာ္လည္း `႐ူပျဗဟၼာသည္ ႐ုပ္ေရာနာမ္ပါ႐ွိၿပီး ပသာဒအားျဖင့္သာ စကၡဳႏွင့္ေသာတ ႏွစ္မ်ိဳးတည္း႐ွိေၾကာင္း၊ အ႐ူပျဗဟၼာမ်ားကား နာမ္တရားခ်ည္းသာ ႐ွိေၾကာင္းလည္း မွတ္သားမိပါသည္။´ဟူေသာ မွတ္သားမႈကား မွန္ပါသည္။
(၁) စ်ာန္စိတ္ျဖင့္ေနေသာ ျဗဟၼာႀကီးမ်ားသည္ ဘ၀င္စိတ္ျဖင့္ အိပ္/မအိပ္။-ဟူရာ၌--စြယ္စံုေက်ာ္ထင္က်မ္း ပုစၧာအမွတ္ (၇၉၇) ၏ အေျဖကို ထုတ္ျပလိုက္ပါသည္။
`ေမ်ာက္မ်ဥ္းစက္သည္၊ ျဗဟၼာ့ျပည္၊ ေထြလည္ လူသို႔ရွိလိမ့္နည္း။´
-ဟူေသာ အေမးပုစၧာ၌ အေျဖ၀ိသဇၨနာကား--ျဗဟၼာအိပ္ေၾကာင္း၊ မအိပ္ေၾကာင္းကို က်မ္းဂန္လာသည္ကို သတိမမူမိ။
ယုတၱိကို ေထာက္ေသာ္ အိပ္ျခင္းဟူသည္ကား ထိနမိဒၶျဖင့္ အိပ္ျခင္း, ႐ုပ္၏ အိပ္ျခင္းဟူ၍ ႏွစ္ပါးရွိသည္။
(႐ုပ္၏ အိပ္ျခင္းဟူသည္ ကာယေဂလည- ကိုယ္၏ ပင္ပန္းႏြမ္းနယ္မႈေၾကာင့္ အိပ္ျခင္းကို ဆိုလိုဟန္ရွိပါသည္။ ထိန-မိဒၶကင္းေသာ ဘုရား-ရဟႏၲာတို႔၏ အိပ္ျခင္းကဲ့သို႔တည္း။) ျဗဟၼာ့ဘံု၌ ထိုအိပ္တတ္ေသာ နာမ္,႐ုပ္ တရားႏွစ္ပါးပင္ ရွိရကား ျဗဟၼာတို႔၌ ေမ်ာက္မ်ဥ္းျခင္း၊ အိပ္စက္ျခင္းသည္ ရွိေသး၏-ဟု ယူဖြယ္ရွိ၏။
ေလ်ာင္း၍ပင္ အိပ္သေလာ ဟူျငားအံ့။ ထိုျဗဟၼာတို႔၌ ေဒါသၾကဥ္ေသာ ကာမေဇာ သတၱ၀ီသ။ ၀ုေ႒ာ၊ အဘိညာဥ္ေဇာ၊ အပၸနာေဇာတို႔ကို ယထာရဟ ရၾကကုန္၏။ ထိုစိတ္တို႔တြင္ ၀ုေ႒ာ၊ ကာမေဇာစိတ္တို႔သည္ ရပ္ျခင္း ထိုင္ျခင္း သြားျခင္း လာျခင္း-ဟူေသာ ဣရိယာပုထ္ကို ျဖစ္ေစတတ္သည္။ အပၸနာေဇာတို႔သည္ ျဖစ္ၿပီးေသာ ဣရိယာပထကို မယြင္းမယိုင္ ခိုင္ခ့ံေစတတ္သည္။
အိပ္ေပ်ာ္ျခင္းဟူသည္မွာ ဘ၀င္သက္ျခင္းပင္ ျဖစ္ရကား ႐ူပဘ၀င္စိတ္ သည္လည္း အိပ္ေပ်ာ္ျခင္းကိစၥကို ၿပီးေစသည္ပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေလ်ာင္း၍လည္း အိပ္ရာ၏ဟူေပ။
၀ုေ႒ာ၊ ကာမေဇာတစ္ခုယုတ္သံုးဆယ္၊ အဘိညာဥ္ေဒြးတို႔သည္ ကာယ၀ိညတ္၊ ၀စီ၀ိညတ္ကိုလည္း ျဖစ္ေစ၏။ -ဟူ၍သာလွ်င္ သၿဂႌဳဟ္ဆရာဆိုပါသည္ မဟုတ္ေလာ၊ ဘယ့္ေၾကာင့္ ဣရိယာပုထ္ကို ျဖစ္ေစ၏-ဟု ဆိုျပန္သနည္း ဟူျငားအ့ံ။ `၀ိညတၱိမၸိ သမု႒ာေပတိ´ဟူေသာ ပါ႒္၌ ပိသဒၵါျဖင့္ ေပါင္း၍ ျပေတာ္မူေသာေၾကာင့္ သိရပါသည္ ဟူူေပ။
(၂) ပုထုဇဥ္ျဗဟၼာမ်ား သက္တမ္းေစ့မေနရဘဲ စုေတျခင္းရွိ-မရွိဟူရာ၌ဘုရားေလာင္းမ်ား သက္တမ္းရွည္ေသာ နတ္ျပည္ျဗဟၼာျပည္တို႔သို႔ ေရာက္ခဲ့ေသာ္ ထိုနတ္ျပည္ ျဗဟၼာ့ျပည္တို႔၌ ပါရမီျဖည့္က်င့္ဖြယ္မရွိရကား အဓိမုတၱိကာလကိရိယာ-ဟူေသာ ေသျခင္းျဖင့္ စုေတၾကကာ လူ႔ျပည္၌ ပါရမီျဖည့္က်င့္ၾကေၾကာင္း အ႒ကထာမ်ားတြင္ ဆိုပါသည္။
ပံုမွန္အားျဖင့္ကား--
`ပုဂၢိဳလ္အထု၊ ထိုအစုတြင္၊
အာယု ပုည၊ ခယ ႏွစ္မွာ၊
တျဖာျဖာေၾကာင့္၊ ျဗဟၼာတို႔အား၊
စုတိျငား၏၊ ႏွစ္ပါးမည္ထ၊
ထိုခယ၌၊ ဟာရ ေကာပါ၊
ထည့္၍သာလွ်င္၊ ေလးျဖာအေပါင္း၊
နတ္ေသေၾကာင္းတည့္၊ ၎ထိုမွ၊
မႏုႆကား၊ ခယႏွစ္ခ်က္၊
ဥဘယက္ႏွင့္၊ လက္နက္ဟူေပ၊
ဥပေစၧျဖင့္၊ ေလးေထြအလို၊ ေသေၾကာင္းဆို၏။´
(မဃေဒ၀၊ ၁၄၂) ဟူေသာ လကၤာအတိုင္း
`ျဗဟၼာတို႔သည္
အာယုကၡယ- အသက္တမ္းကုန္ျခင္း၊
ပုညကၡယ- ေကာင္းမႈကံကုန္ျခင္း-ဟူေသာ အေၾကာင္းႏွစ္ပါးျဖင့္ စုေတၾကကုန္၏။
နတ္တို႔ကား ထိုႏွစ္ပါးအျပင္ အာဟာရျပတ္လတ္ျခင္း,
(အာဟာရ ျပတ္လတ္ျခင္း-ဟူရာတြင္ အေပ်ာ္အပါး အကစားၾကဴးေသာ နတ္တို႔သည္ အစာစားခ်ိန္ကို သတိမရဘဲ ျမဴးထူးေပ်ာ္ပါး ကစားေနမိၾကရာ အစာစားခ်ိန္လြန္ခါမွ သတိရ၍ စားေသာ္လည္း သူတို႔၏ ပါစက၀မ္းမီးကလည္း အားႀကီးလြန္း၊ ကာရဇကာယ-ဟု ဆိုအပ္ေသာ ခႏၶာကိုယ္ကလည္း ႏူးညံ့လြန္းရကား ေႏြေခါင္ေခါင္ ေန႔လည္ခင္း ပူျပင္းလွသည့္ အခ်ိန္တြင္ ေက်ာက္ဖ်ာေပၚ၌ ပစ္ထားမိေသာ ၾကာပန္းကို ညအခါ အႀကိမ္ေပါင္း မည္မွ်ပင္ ေရေလာင္းေစကာမူ ျပန္လည္၍ လန္းဆန္းမလာသကဲ့သို႔ ထိုနတ္တို႔လည္း အထပ္ထပ္္ စားေစကာမူ အသက္မရွင္ႏိုင္ၾကေတာ့၊ စုေတၾကရေတာ့သည္သာ။ ထိုနတ္မ်ိဳးကို ခိၮာပေဒါသိကာ- နတ္မ်ားဟုေခၚ၏။)
အမ်က္ထြက္ျခင္း-
(စတုမဟာရာဇ္နတ္တို႔သည္ အခ်င္းခ်င္း အမ်က္ထြက္ၾက ခိုက္ရန္ျငင္းခုန္မႈ ျပဳၾကေသာအခါ ေဒါသမီးေလာင္ကၽြမ္းကာ စုေတၾကရသတဲ့။ အက်ယ္ကို သီလကၡန္ အ႒ကထာတြင္ ႐ႈပါ။) ဟူေသာ အေၾကာင္းေလးပါးျဖင့္ စုေတၾကကုန္၏။
လူတို႔ကား အသက္တမ္းကုန္ျခင္း၊ ကံစြမ္းကုန္ျခင္း၊ အသက္တမ္းကံစြမ္း ႏွစ္ပါးစံုကုန္ျခင္း၊ ဥပေစၧဒကကံျဖင့္ေသျခင္း-ဟူေသာ အေၾကာင္းေလးပါး တစ္ပါးပါးျဖင့္ စုတိျပတ္ေႂကြ ေသလြန္ၾကရကုန္၏။
(၃) ရဟႏၲာျဗဟၼာႀကီးမ်ား ရဟန္းျပဳခြင့္ မရွိသျဖင့္ ျဗဟၼာဘံုတြင္ ဆက္လက္ေနႏိုင္/ မေနႏိုင္။ေတ၀ိဇၨ၀စၧသုတ္ အ႒ကထာတြင္ လူအသြင္အျပင္ လူ၀တ္လူစားျဖင့္ ရဟႏၲာျဖစ္ခဲ့ေသာ္ ထိုရဟႏၲာျဖစ္ေသာ ေန႔၌ပင္ ရဟန္းေသာ္လည္း ျပဳရာ၏။ ပရိနိဗၺာန္ေသာ္လည္း စံရာ၏-ဟု ဆိုပါသည္။ (ဤ၌ ခုနစ္ရက္အတြင္းဟု ေျပာေလ့ရွိၾကသည္။ က်မ္းဂန္၌ တစ္ရက္အတြင္းသာ။)
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ လူ႔အသြင္ကား ယုတ္ညံ့၏။ ယုတ္ည့ံေသာ လူ႔အသြင္ျဖင့္ အရဟတၱဖိုလ္တည္းဟူေသာ ျမတ္ေသာဂုဏ္ကို မေဆာင္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ဟု ဆိုပါသည္။ ေျမ၌တည္ေသာနတ္တို႔ကား ပုန္းေအာင္ရာေနရာ ရွိေသာေၾကာင့္ ရဟႏၲာအျဖစ္ျဖင့္ပင္ ေနႏိုင္ၾကကုန္သတဲ့။
လူတို႔ကား အနာဂါမ္အထိ ေနႏိုင္ကုန္၏။ အထက္နတ္ျပည္ရွိ နတ္တို႔ကား ေသာတာပန္, သကဒါဂါမ္ႏွစ္မ်ိဳးသာ ေနႏိုင္ကုန္၏။
အနာဂါမ္, ရဟႏၲာတို႔ကား ဆိတ္ၿငိမ္ကြယ္ကာေသာ အရပ္ဌာနမရွိေသာေၾကာင့္ မေနႏိုင္ၾကကုန္။ မွန္၏။
နတ္ျပည္ကား အေပ်ာ္အပါးမက္သူတို႔၏ ေနရာဌာနျဖစ္၏။ ကာမရာဂမကင္းေသးသူတို႔အတြက္ ေပ်ာ္စရာျဖစ္ေသာ္လည္း ကာမရာဂကင္းၿပီးေသာ အနာဂါမ္, ရဟႏၲာတို႔အတြက္ကား ေနစရာမရွိ။
နတ္ျပည္၌ ရဟႏၲာျဖစ္ခဲ့ေသာ္ မၾကာမီ ပရိနိဗၺာန္ျပဳ၏။ အနာဂါမ္ျဖစ္ခဲ့ေသာ္ ထိုနတ္ျပည္မွ စုေတ၍ သုဒၶါ၀ါသဘံု၌ ျဖစ္ရ၏။
အထက္ျဗဟၼာျပည္တို႔၌ကား ဖလ႒ာန္ပုဂၢိဳလ္ေလးေယာက္လံုးပင္ ေနႏိုင္ၾကကုန္၏။ (မ၊႒၊ ၃၊၁၃၆)အတိအက်ဆိုရလွ်င္
္ `ဆယ္ဘံု႐ူပ၊ တိဟိတ္ရ၏၊
သည သုသာ၊ ငါးသုဒၶါမွာ၊
ရိယာေခါင္ဆံုး၊ သံုးေယာက္စီရ၊
အ႐ူပ၀ယ္၊ စမဂ္ပယ္သည္၊
ရွစ္သြယ္တိဟိတ္ မႂကြင္းတည္း။´
ဟူေသာ လကၤာအရ
`အသညတ္ႏွင့္ သုဒၶါ၀ါသၾကဥ္ ႐ူပဆယ္ဘံု၌ တိဟိတ္ပုထုဇဥ္ပုဂၢိဳလ္ႏွင့္ အရိယာပုဂၢိဳလ္ ရွစ္ေယာက္ရွိႏိုင္၏။
အသညသတ္ဘံု၌ကား သုဂတိအဟိတ္ပုဂၢိဳလ္ တစ္ေယာက္သာ ရွိ၏။
သုဒၶါ၀ါသငါးဘံုတြင္ အနာဂါမိဖလ႒ာန္ပုဂၢိဳလ္၊ အရဟတၱမဂၢ႒ာန္ပုဂၢိဳလ္၊ အရဟတၱဖလ႒ာန္ပုဂၢိဳလ္ဟု သံုးေယာက္သာ ရွိႏိုင္၏။
အ႐ူပေလးဘံုတြင္ ေသာတာပတၱိ မဂၢ႒ာန္ပုဂၢိဳလ္မွတစ္ပါး တိဟိတ္ပုဂၢိဳလ္ ရွစ္ေယာက္ ရွိႏိုင္၏။´ဟု မွတ္ပါေလ။

အရွင္ေကာ၀ိဒ (ေယာ)
ဓမၼစာေပမ်ား မွ ကူးယူေဖာ္ၿပပါသည္။

No comments:

Post a Comment